۲۰ مهر ۱۴۰۳، ۱۴:۰۸

هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت؛

پرتره‌هایی از گنجینه که همسفر آفتاب شدند/ روایتی تصویری از عراق

پرتره‌هایی از گنجینه که همسفر آفتاب شدند/ روایتی تصویری از عراق

در هفته گذشته، نمایشگاهی متشکل از پرتره‌های هنرمندان ایران و جهان در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد، همچنین نمایشگاه عکسی از آخرین عملیات‌های پاکسازی تکفیری‌ها در عراق آغاز به کار کرد.

خبرگزاری مهر -گروه هنر-آزاده فضلی؛ هنرهای تجسمی یکی از عرصه‌های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق‌ها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می‌شود.

در گزارش پیش‌رو درصدد هستیم تا گوشه‌ای از این مهجور بودن را جبران کنیم. هرچند جمعه‌ها روز تعطیل محسوب می‌شود اما در این روز، نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی آغاز به کار می‌کنند و هنرمندان تجسمی اعم از نقاشان، مجسمه‌‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست‌ها، خوشنویسان و … تلاش‌ها و فعالیت‌های اخیر خود را در قالب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می‌گذارند.

«آدینه» روز نانوشته آغازین بر نمایشگاه‌های هنری است و البته که به دلیل تعطیل بودن اکثر مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم را فراهم می‌کند.

بر این اساس، در سلسله گزارش‌های «هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت» نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همچنین برخی نمایشگاه‌ها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.

نمایش پرتره‌های گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران

در هفته‌ای که گذشت، ۲ نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد تا یکی از پرمخاطب‌ترین افتتاحیه‌های موزه را طی چند سال گذشته رقم بزند. نمایشگاه «چشم در چشم» متشکل از پرتره‌هایی از هنرمندان بزرگ هنرهای تجسمی را به نمایش گذاشت؛ پرتره‌هایی که نماینده قدرت نمادین مردگان برای زندگان و تداعی‌کننده دوران شکوه پرتره‌نگاری با هنرمندانی مانند روبنس، ولاسکز و رامبراند هستند.

پرتره‌هایی از گنجینه که همسفر آفتاب شدند/ روایتی تصویری از عراق

آنری دو تولوز لوترک، پابلو پیکاسو، ونسان ونگوگ، اندی وارهول، آلبرتو جیاکومتی، جیمز انسور، ادوارد مونه، جیم داین، رابرت راشنبرگ، فرنان لژه، خوان میرو، کمال الملک، بهمن محصص مارکو گریگوریان، محمود جوادی پور، احمد اسفندیاری، ژازه تباتبایی، کامبیز درم بخش، غلامحسن نامی، مهدی سحابی، فرشید ملکی، کوروش گلناری و ژان دوبوفه برخی از هنرمندانی هستند که آثار پرتره آنها روی دیوار موزه هنرهای معاصر تهران رفته است.

نمایشگاه «همسفر با آفتاب» نیز نمایشگاه دوم این افتتاحیه بود که شامل آثاری از فرخ شایسته است. فرخ شایسته در این آثارش، میراث ملی را با نوگرایی غربی و سنت‌های شرقی در هم می‌آمیزد. او که سال‌ها در ژاپن زندگی کرده است، نقاشی و نگارگری ایرانی را به شیوه‌های متعدد به نمایش گذاشته است.

درگذشت ۲ هنرمند پیشکسوت تجسمی

در هفته گذشته، حبیب‌الله آیت‌اللهی و مصطفی اسداللهی هنرمندان باسابقه تجسمی به فاصله یک روز درگذشتند.

حبیب‌الله آیت‌اللهی هنرمند نقاش و پژوهشگر هنری که سال‌ها در فرانسه زندگی می‌کرد، ۱۷ مهر ماه دارفانی را وداع گفت. حبیب‌الله آیت‌اللهی در سال ۱۳۴۹ دکترای تاریخ هنر تحلیلی و تطبیقی را از دانشگاه سوربن دریافت کرد و سپس به عنوان استادیار در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تدریس هنرهای تجسمی پرداخت. آیت‌اللهی در سال ۱۳۵۱ رشته معماری داخلی را در مدرسه عالی ساختمان تأسیس کرد و چند سال بعد، یعنی در ۱۳۵۴ بار دیگر عازم فرانسه شد. از دستاوردهای سفر دوباره او، دوره کارشناسی‌ارشد زیبایی‌شناسی و دانش هنر و همچنین دوره دکترای هنرهای تجسمی علمی و عملی با امتیازات عالی است. پس از انقلاب، به کشور بازگشت و فعالیت‌های هنری خود را با پذیرفتن مسئولیت‌های خطیری نظیر سرپرستی گروه برنامه‌ریزی هنر، مدیریت گروه ترجمه و تألیف کتاب‌های هنری و همچنین ریاست دانشکده هنرهای زیبا ادامه داد. وی همچنین عضو پیوسته فرهنگستان هنر و از هنرمندان برجسته تجسمی کشور، تأسیس دانشکده هنر دانشگاه شاهد و نیز همراهی در هیئت مؤسسان موزه هنرهای سنتی سازمان صنایع دستی را در کارنامه فعالیت‌های خود دارد.

پرتره‌هایی از گنجینه که همسفر آفتاب شدند/ روایتی تصویری از عراق
ابراهیم حقیقی در کنار مرتضی ممیز، مسعود سپهر و مصطفی اسداللهی

درگذشت یار دیرینه مرتضی ممیز

مصطفی اسداللهی هنرمند طراح گرافیک و یار دیرینه ابراهیم حقیقی و مرتضی ممیز، پس از یک دوره بیماری روز ۱۸ مهر ماه درگذشت. ابراهیم حقیقی هنرمند طراح گرافیک با انتشار عکسی قدیمی از خود و دوستانش (مرتضی ممیز، مسعود سپهر و مصطفی اسداللهی که همگی درگذشته‌اند) در جوار هم در صفحه شخصی‌اش، خبر از درگذشت مصطفی اسداللهی داد.

مصطفی اسداللهی متولد ۲۳ اردیبهشت ۱۳۲۹ تهران، طراح گرافیک و نقاش ایرانی و از جمله مؤسسان انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بود. وی را یکی از ژنرال‌های گرافیک ایران می‌دانند. در آثار او ردپای یک نگاه تیزبین و مسئولانه و علاقه وافر به ساده کردن عناصر دیده می‌شود. در کارهایش به ویژه در طراحی نشانه لحن بصری استاندارد قدرتمند و بدون لکنت نمایان است و ناخودآگاه مخاطب خود را وادار به احترام می‌کند.

انتشار فراخوان مسابقه «هولوساید» و سیلی اساسی به رژیم صهیونیستی

فراخوان سومین مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «هولوساید» ۲۰۲۴، روز دوشنبه ۱۶ مهر ماه مصادف با هفتم اکتبر و همزمان با سالگرد عملیات «طوفان الاقصی» منتشر شد. همچنین نشست خبری سومین مسابقه بین المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «هولوساید» ۲۰۲۴ نیز در همین روز با حضور محمدحسین نیرومند، مسعود نجابتی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی و سید امیر ناصر جاوید قائم‌مقام و معاون بین‌الملل حوزه هنری برگزار شد. دبیری رشته کارتون و کاریکاتور «هولوساید» برعهده محمدحسین نیرومند و سیدمسعود شجاعی طباطبایی و دبیری رشته پوستر «هولوساید» برعهده مسعود نجابتی است.

مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور هولوکاست که ۲ دوره آن برگزار شده بود، حالا در گام سومش با عنوان جدیدی (هولوساید) و اضافه شدن بخش پوستر ادامه پیدا می‌کند.

مسعود نجابتی درباره هدف از اضافه شدن بخش پوستر به این مسابقه بیان کرد: قصد داریم که طراحان جهانی هم سو و هم فکر را شناسایی کنیم تا در مراحل بعدی از این اطلاعات استفاده کنیم و به فضای جهانی مقاومت در دنیا برسیم. سومین دوره مسابقه «هولوکاست» با نامی متفاوت به دلیل تشدید نسل‌کشی‌های صهیونیست‌ها در فلسطین و لبنان برگزار خواهد شد. رژیم صهیونیستی فاجعه‌ای بسیار فراتر از نسل کشی و کشتار مستقیم مردم را دستور کار خود قرار داده است که به معنی نابودی کامل بافت اجتماعی و زیست‌محیطی غزه و به منزله نابودی کامل فلسطین و مردم این کشور است. یکی از دلایل تغییر نام مسابقه کارتون و کاریکاتور هولوکاست به «هولوساید» نیز اشاره مستقیم به این موضوع و متشکل از ۲ واژه؛ Holocaust+Genocide است.

هنرمندان برای شرکت در سومین مسابقه بین المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «هولوساید» ۲۰۲۴ تا ۱۵ آذر ۱۴۰۳ برابر با ۵ دسامبر ۲۰۲۴ مهلت دارند آثار خود را ارسال کنند.

پرتره‌هایی از گنجینه که همسفر آفتاب شدند/ روایتی تصویری از عراق

روایت تصویری از عملیات‌های پاکسازی تکفیری‌ها در عراق

نمایشگاه عکس «آخرین نبرد»، روایتی تصویری از آخرین عملیات‌های پاکسازی تکفیری‌ها در عراق است که محمدحسین ولایتی در نقاط مختلف کشور عراق از فلوجه و موصل تا حویجه و تل‌عفر عکاسی کرده و حالا در قالب نمایشگاهی به معرض دید عموم گذاشته است.

این نمایشگاه که در گالری شماره یک خانه عکاسان قابل تماشا است، متشکل از ۳۳ تابلوی عکس در اندازه‌های متفاوت است که هر یک از زاویه نگاهی، پاکسازی مناطق تحت سلطه داعشی‌ها را به تصویر کشیده و همگی بین سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۳۹۷ عکاسی شده است.

محمدحسین ولایتی هدفش از برگزاری نمایشگاه «آخرین نبرد» را به نمایش گذاشتن فضای عملیات‌های پاکسازی تکفیری‌ها در عراق و فداکاری نیروها در این عملیات‌ها دانست.

نمایشگاه عکس «آخرین نبرد» تا ۲۴ آبان ۱۴۰۳ در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و در روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ واقع در خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ، حوزه هنری، گالری شماره یک خانه عکاسان ایران میزبان بازدیدکنندگان است.

آغاز نمایشگاه‌های هنری در آدینه

نمایشگاه انفرادی نقاشی، ویدئو و چیدمان با عنوان «در سرزمین مدهوشان-فرصت حضور» در گالری سیحون، نمایشگاه «همه از خاک برآمده‌اند» در گالری نیان، نمایشگاه مروری بر نقاشی‌های دهه ۴۰ و ۵۰ هادی هزاوه‌ای، نمایشگاه «توهمات انتزاعی» در گالری آرتیبیشن، نمایشگاه «وجیه» در زیرزمین دستان، نمایشگاه «جنون طبیعت» در گالری شمیس و نمایشگاه «انگارش» در گالری دیدار، از جمله نمایشگاه‌هایی است که روز جمعه ۲۰ مهر افتتاح می‌شوند.

کد خبر 6252953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha